tirsdag den 4. marts 2014

Skeptisk og irriteret

Som person, er jeg meget skeptisk overfor det offentlige, store virksomheder og autoriteter generelt.
Jeg er meget kildekritisk, og bedømmer alle de informationer jeg får, på hvorvidt kilden er troværdig. For eksempel når min bank siger "det her en god ide" - så tror jeg ikke rigtig på det, før jeg har regnet på det, udforsket alternativerne, eller fundet ud af årsagen til DE synes det er en god ide.

Så jeg sad og så "Den rene vare" på tv2 i går. 
Med ham der Sigurd (som jeg i øvrigt synes er en fantastisk vært).
Det handlede om vitaminer og om hvorvidt vi får nok af dem i kosten.
Han interviewede blandt andre; en ansat på Cederroth (longovital producent), en lektor i human ernæring på KU og en læge.
Den logovital-ansatte sagde man bare skulle spise dem (vitaminpillerne), for en sikkerheds skyld. 
For en sikkerheds skyld??!!!!  Var det ikke ligesom dengang Arne Astrup, konkluderede at raffineret sukker var sundt - og derefter modsagde det, da Danisco holdte op med at give ham penge?

De andre to "eksperter" modsagde fuldstændig hinanden, hvorefter programmede sluttede...
UDEN nogen form for konklusion.
Jeg kender en læge(studerende), som har lært mig at Alle Damer Elsker Kager.
Altså en læresætning fra medicinstudiet, som betyder at A,D,E,K-vitaminer, er depotvitaminer.
Et depotvitamin er et vitamin, som oplagres i kroppen, og som kan forgifte dig, eller overbelaste dine organer, hvis du får for mange. Som lektoren fra KU sagde i programmet "det kan beskadige din lever, på sigt".

SÅ er det jeg undres! Burde lægen ikke vide det? Hvordan kan han afvise en påstand, uden at prøve den først? Er det bare fordi han er gammel og derfor "erfaren"? 
Jeg synes holdninge er forkastelig - og det er lige præcis derfor, at jeg ikke stoler på dem.

Hvad mere er, så tænkte jeg på alle de mennesker som bare æder det her råt.
Altså ikke vitaminerne, men holdningen. 
Dét er også noget som jeg synes er irriterende. Når folk høre eet udsagn og papegøjer det videre,
uden nogen form for indsigt i det store billede. Så stop dog! Og dan din egen mening istedet.
Det er ved at tage overhånd - vi jagter rygere med høtyve og fakler. Vi må ikke spise sukker, frugt (som åbenbart også er en bandit i kostpyramiden), salt, fedt, olie (eller i hvert fald må vi spise een slags olie), hvidt brød, rugbrød, knækbrød - men omvendt skal vi spise kostfibre og fuldkorn...

(Billede lånt fra http://www.denstoredanske.dk/@api/deki/files/74148/=madpyramiden.jpg?size=webview)

Oh my! Skulle du nu være så (u)heldig at være gravid - så er reglerne endnu værre! Don't get me startet!
Nu må de altså snart styre sig lidt. Det er superforvirrende - og jeg synes at vi skylder de mindre skeptiske mennesker (dem som bare gør hvad der bliver sagt), at det hele er lidt mere overskueligt!
Så de ikke kommer til at spise sig overvægtige i al den slemme sukker, eller spise for meget frugt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar