søndag den 30. marts 2014

Fine Krydderurter i gamle vinflasker

Nu har denne weekend haft praktisk tema.
Dels for min nærtstående flytning og dels fordi Onsdagshelten flytter ind på mine 50kvm i næste weekend. 
Ja tænk engang, her skal han bo i en måned. 

Så i dag tænkte jeg, efter at have været på farten hele dagen, 
at der skulle laves lidt.
Jeg var ude ved moster og beundre hendes smukke have, 
og glæder mig uendelig meget til, at få min egen!
Jeg fik nogle frø til en trompetblomst, som jeg straks skal så og glæde mig til at kunne plante den ud.

Så indtil videre kan jeg pynte lidt i min vindueskarm,
OG vise dig, hvordan du selv kan gøre det samme.


Jeg synes de er superhyggelige - og jeg elsker den grønne farve. 
Det smarte er, at feks. basilikum ikke kan tåle at blive vandet oppefra - 
hvorfor denne løsning er helt perfekt. 
Og som du kan se, finder rødderne selv ned til vandet.

Du skal bruge acetone/sprit, vinflaske, bomuldsgarn, finkornet sandpapir og en balje med koldt vand.
Nårh ja - og en lighter. 

Godt - så starter du med at binde snoren omkring flasken, der hvor du gerne vil dele den.
Så tager du snoren af og gennemvæder den med acetone/sprit. 

Derefter sætter du snoren på igen, samme sted.
Nu skal du holde flasken vandret, holde den over baljen med koldt vand
og tænde ild i snoren.
Nu skal du dreje flasken langsomt rundt, så ilden får godt fat, hele vejen rundt.
Når ilden begynder at gå ud, skal du dykke hele flasken i vandet - 
den skal helt under vandet.
Afhængig af flaskens kvalitet, skal du gøre dette 1-4 gange.
Flasken skulle gerne flække, rundt langs snorens linje, så snart den kommer under vandet.
Gør den ikke det - må du gøre det igen.


Til sidst filer du kanterne, indvendigt og udvendigt, med finkornet sandpapir.
Pas på ikke at skære dig, for sådan nogle flaskeglas er meget tyndt og derfor meget skarpt.

Nu kan du plante dine krydderuter, blomster eller hvad du eller vil, i flasken.
De er så flotte når solen skinner igennem dem.

Bemærk, at vinflasker ikke er beregnet til varme ting, så derfor knække de, når du stresser dem,
med varme og kulde. Derfor er det en rigtig dårlig ide, at skolde glassene for at få etiketten af.
Du kan ikke bruge glas, som er beregnet til varme ting - såsom sylteglas og sirupsglas.
Nogle flasker vil ikke knække - uanset hvad du gør, så dem må du bruge til noget andet.

God fornøjelse med din nye krydderhave :)

















1 kommentar:

  1. Vi prøvede med Ikea's små, grønne pap-plant-dine-egne-kryddeurte-potter. Hvilken succes. Not. Måske var det setting'et der var helt forkert; næste gang bliver det i vinflasker, bum!

    SvarSlet