torsdag den 12. juni 2014

Råsyltede Rabarber og andre sjove ting....

Puuh det er længe siden jeg har skrevet....
Men nu er det ovre - vi er flyttet og kommet godt i hus. 

Jeg vil starte med at bekende at jeg elsker min nye have, 
og hvis man ser bort fra min nattesøvn, 
har jeg, sammenlagt, nok brugt mere tid udenfor - end indenfor...

Jeg garanterer jeg har gode sager i ærmet, til den nærmeste tid
Og og og - husk nu bloggen er mobilkompetibel,
hvilket betyder at DU kan tage den med UD og stadig læse med ;)

I hvert fald, så har jeg fået plantet mit skønne æbletræ
og endda spottet TO æbler på det unge træ - jeg er spændt på om det bliver....

Derudover så har jeg været sammen med Bror i dag. 
Han kom forbi med en bærepose FYLDT med rabarber,
stammende fra svigernes have, 
så det var bare at gå i gang!

Jeg fik råsyltet (fordi så kan de bruges til alt muligt når jeg vil)
lavet Rabarber-crumble (tærter), rabarbersirup og lavet rabarbergrød til Onsdagsheltens aftensmad.
Hvis jeg har fået friske rabarber, må det betyde at du sikkert også har dem i haven nu.
Jeg vil derfor dele denne lækre ide med dig ;)



Du skal bruge: 
1 del sukker
1 del vand
4 dele rabarber.

Kog vand og sukker til sirup (tilsæt evt lidt vanilje(sukker)).
Snit rabarberne fint og kom dem i glas.
Hæld sirup over og luk glassene. 

Nu skal det trække minimum 3 døgns tid, før de er klar.

Jeg startede ud med at skrælle dem, 
men så gik det op for mig, 
at jeg ikke ved hvorfor man skal skrælle dem. 
Det er besværligt, det sviner og så farver det!
Alting; gulv, tapet, skabe, tøj, under overskabene,
og så er det da nemmere at lade være. 

I hvertfald 6-7kg rabarber senere, 
blev vi enige om,
at når han kommer med næste læs, så laver vi saft istedet!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar