lørdag den 28. december 2013

Gammel stearin på nye glas

Jeg elsker levende lys og tænder rigtig mange af dem her i den mørke tid.
Jeg synes bare at de store bloklys både er dyre og der går meget stearin til spilde, når de er brændt ud. Så nu har jeg fundet en løsning, som både er skæg og billig. Jeg laver nye lys, af de gamle rester.
Jeg ved godt at lige de her er lidt grimme, men hey, det var første forsøg :)

For at gøre det selv, skal du bruge væge (til stearinlys - kan købes i de fleste hobbybutikker), stearinrester og selvfølgelig noget at have dem i. Når du vælger glas, er det vigtigt at du vælger nogen som kan tåle varme, så de ikke sprænger, når du tænder dem. Test dem ved at sætte dem i vasken og hæld kogende vand i dem - hvis de kan holde til det, så kan de holde til varm stearin (Som er under 100 grader).

Jeg skar mine stearinrester i mindre stykker, så er det nemmere at arbejde med. Vægen tapede jeg til en farveblyant, og tapede blyanten fast til glasset, så den ikke trillede af.
Derefter placerede jeg glasset i et vandbad - vandet må gerne røre vandet.
Derefter puttede jeg stykker af stearin i, og lod dem smelte sammen. Her er det, at man kan være lidt kreativ og måske putte andre ting i?

Når den ønskede mængde er i glasset, kan du tage det op og stille til afkøling. Så har du nye lys, af de gamle og har sparet lidt på nye lys. God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar