onsdag den 11. december 2013

Hjemmelavet karamel

Engang imellem finder jeg noget at kaste min kærlighed over, og lige for tiden er det fyldte chokolader. Fyldet er for det meste marcipan med smag (nu er det jo jul), men jeg ville lige prøve med karamel også. Resultatet blev så vellykket at jeg ville dele denne fantastiske opskrift med jer!

Du skal bruge en dåse kondenseret mælk (kan købes i de fleste supermarkeder). Først skal du fjerne papiret omkring dåsen. Find så en gryde hvor dåsen kan være i, og fyld den med vand. Put dåsen i gryden og sørg for at vandet dækker hele dåsen. Sæt gryden i kog, når vandet når kogepunktet, skrues ned så den simrer. Lad gryden med dåsen i, simre i 3timer, husk at tjekke at dåsen er dækket af vand under hele processen. Efter de tre timer tager du gryden af kogepladen, tager dåsen op af vandet ( pas på den er meget varm). 
Nu skal dåsen køle i minimum 2 timer før den åbnes. 
Herefter er den færdig og du kan åbne dåsen og bruge karamellen. 
Jeg har brugt den til chokolader i denne mandelgave  (som blev vundet af min fantastisk kreative veninde)  :)
Men du kan bruge den til ALT du har lyst til - sågar smøre på brød. Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar